Varför atelierista?
Den första atelierista i Italien, Vea Vecchi förklarar att en atelierista har en utbildning inom ett konstnärligt område som samarbetar med övrig personal i arbetslaget genom att arbeta projektinriktad, utgå från barnets intresse och få de att pröva på olika arbetssätt.Som pedagogisk ledare ska atelierista balansera det styrda och ostyrda, skapa öppnhet och tolerans i pedagogiken, vara inspiratör, medforskare.
Anna-Maria Andersson och Catharina Valenta föreläste om atelieristas roll i sociala medier.Mycket utvecklande i vår roll för att kunna informera om vårt arbetssätt. Förskolan, skolan är en plats för lärande, en platform för ofentligheten.
Tarjas Häikiös föreläsning beskriver hur viktigt det är för oss pedagoger att jobba med den symboliska funktionen där barnen ska lära sig på högre nivåer hela tiden. Ett exempel från min verksamhet som handlar just om detta: vi hade sparat en målning under ca 1 år, det var en stor sommartavla som vi skapade men som verkade inte längre intressant. Jag kom på att vi kan sätta upp tavla utomhus, fast det var vintern, ville se barnens reaktioner. Första intrycket när barnen gick ut var att många samlades runt tavlan och började upptäcka nya saker, blev medvetna om årstiden sommar, många kom ihåg sommar värmen, vattnet, snäckorna.
Diskussionerna om sommarlängtan fortsatte inomhus, barnen skapade strand med hjälp av filtar och ville ha vattenlek. Det var så underbart att se deras spontana tankesätt. Med exemplet ovan tänker jag på atelieristas roll i utvecklingen av utemiljön.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar