Den femte dimensionen
Jag fascineras av den femte dimensionen - spegeln - som används mycket inom Reggio Emilia pedagogiken. Spegeln utvecklar igenkännandet av den andre, stimulerar perception och seendet av rummet, utvecklar barnets identitet och kroppsuppfattning. Först när ett barn är ett halvt år kan de känna igen sig själva i en spegel och bland djur är det bara schimpanser som vet att spegeln visar de själva. Spännande forskning!
Min roll kommer att vara en nyfiken, medforskande pedagog.
”Någon kanske vet vad ett barn är men ingen vet vad det kan bli.” Ann Åberg/HilleviTaguchi
Referenser:
Braxell, Stina: Skapande barn. Lärarförbundet 2010
Häikiö, Tarja: Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola.
Spaarman, Anna: Barns visuella kulturer
Reggio Children/ Projekt Zero: Att göra lärandet synligt-barns lärandet individuellt och i grupp.
Gunve, Fredrik: Samtidskonst/ föreläsning
Ilustrerad vetenskap:tidning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar