Mitterminsredovisning
Har sett
fram emot fortsättningen på kursen Atelierista 1 och känner mig glad att
kunna fortsätta även del två. Det känns
som avståndet har inte så stor betydelse
( åker varje gång 30 mil) när jag känner mig motiverat att ta del av
alla föreläsningar, workshop och annat som erbjuds.
Kursen har
även gett mer styrka som pedagog : ett konkret
exempel är att jag vågar och kan motivera om en provokation uppstår i
det pedagogiska arbetet. Kommer att beskriva :
bestämde mig att ge barnen en första gång upplevelse: måla tillsammans med barn från annan
avdelning på ett stort papper på golvet, klippa och klistra olika motiv sedan plasta in konstverket och låta stå som
en matta. Det provokativa var när städpersonalen kom och frågade mig vad är det? Jag svarade;
barnens konstverk men städpersonalen försökte förklara att det ska man ha på
vägen inte golvet för det är svårt att städa när plasten fastnar. Mitt svar var:
detta är en helt annan dimension och
dessutom jobbar jag efter läroplanen . Som följd av detta började även mina kollegor från andra avdelningen klistra saker på golvet och sa till mig: Mariana
vi följer läroplanen!! Mitt nästa projekt med barnen är att sätta målningar i
taket, alla kollegor tycker det är spännande och vill vara med!!Fantastiskt!
Dessa tankar
är kopplade till föreläsningarna och jag har deltagit och fick mycket
inspiration om just sättet att våga bryta det traditionella och visa nya
infallsvinklar som får positiv reaktion av andra kollegor som vill vara med och
fortsätta utveckla just Reggio Emilias undersökane arbetssätt.
”Den
estetiska läroprocessen kan på ett positivt sätt bidra till skapandet av en
lärandekontext utifrån ett vidgast språkbegrepp, men inte utan ett medvetet
arbete från pedagogerna om vad de olika aspekterna tillför” (Häikiö, 2007:269)
Cristian
Fabbi är en fantastisk föreläsare! Han är verkligen engagerad i förskolornas
verksamhet och samarbetet med föräldrar.Föreläsningen speglade glädje,
spontaneitet både hos barn och pedagoger, ingen stress som många gånger
förekommer i svensk förskola.Barn behöver mycket närhet, tid att analysera,
undersöka, reflektera eftersom det är många nya saker de möter dagligen.
Något som
har återupptagit mitt intresse är Howard Gardner forskning om multipla
intelligenser och har hittills definierat nio olika. De ursprungliga sju
intelligenserna är: lingvistisk, logisk-matematisk, spatial,
kropslig-kinestetisk, musikalisk, interpersonell. Till de sju intelligenserna
har Gardner senare lagt en åttonde och
en nionde: natur och existens intelligens.
Han menar att varje barn är ett begåvat barn
men på skilda sätt. Hans upptäckter har haft stor betydelse för planeringen av
framtidens utbildning.
Tycker det
var väldigt spännande, intressant och lärorikt att Fredric Gunve har delat
länken bildlärarnätverk där kan man få en mängd viktig och nytt information,
tips, tankar och mycket annat om just människor som har konst som intresse.
Som avslut
citerar Fredric Gunve ord som speglar väldigt tydligt det jag har lärt mig
under kursens gång.
”Mitt intresse ligger i att hantera konst
som kreativ handling, ett dynamiskt, performativt och dramatiserat skapande och
lärande, där olika former av ”lekplatser” iscensätts.
Det här är ett uppdrag att konstnärligt designa framtider och
tillsammans skapa ett samhälle där lycka, delaktighet, demokrati och empati är
viktiga mål. Konst och lärande är enligt mig animerande och animistiska
handlingar”
Fredric Gunve http://framtidskonsten.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar