"Färgens transparens på det vita pappret är som musik för ögat"
Arne Isaksson

torsdag 5 juni 2014

                           Mitterminsredovisning


Har sett fram emot fortsättningen på kursen Atelierista 1 och känner mig glad att kunna  fortsätta även del två. Det känns som avståndet har inte så stor betydelse  ( åker varje gång 30 mil) när jag känner mig motiverat att ta del av alla föreläsningar, workshop och annat som erbjuds.
Kursen har även gett mer styrka som pedagog : ett konkret  exempel är att jag vågar och kan motivera om en provokation uppstår i det pedagogiska arbetet. Kommer att beskriva :  bestämde mig  att ge barnen  en första gång upplevelse:  måla tillsammans med barn från annan avdelning på ett stort papper på golvet, klippa och klistra olika motiv  sedan plasta in konstverket och låta stå som en  matta. Det provokativa  var när städpersonalen  kom och frågade mig vad är det? Jag svarade; barnens konstverk men städpersonalen försökte förklara att det ska man ha på vägen inte golvet för det är svårt att städa när plasten fastnar. Mitt svar var: detta är en helt annan dimension  och dessutom jobbar jag efter läroplanen . Som följd av detta började  även mina kollegor från andra avdelningen  klistra saker på golvet och sa till mig: Mariana vi följer läroplanen!! Mitt nästa projekt med barnen är att sätta målningar i taket, alla kollegor tycker det är spännande och vill vara med!!Fantastiskt!
Dessa tankar är kopplade till föreläsningarna och jag har deltagit och fick mycket inspiration om just sättet att våga bryta det traditionella och visa nya infallsvinklar som får positiv reaktion av andra kollegor som vill vara med och fortsätta utveckla just Reggio Emilias undersökane arbetssätt.
  ”Den estetiska läroprocessen kan på ett positivt sätt bidra till skapandet av en lärandekontext utifrån ett vidgast språkbegrepp, men inte utan ett medvetet arbete från pedagogerna om vad de olika aspekterna tillför” (Häikiö, 2007:269)    

Cristian Fabbi är en fantastisk föreläsare! Han är verkligen engagerad i förskolornas verksamhet och samarbetet med föräldrar.Föreläsningen speglade glädje, spontaneitet både hos barn och pedagoger, ingen stress som många gånger förekommer i svensk förskola.Barn behöver mycket närhet, tid att analysera, undersöka, reflektera eftersom det är många nya saker de möter dagligen.
Något som har återupptagit mitt intresse är Howard Gardner forskning om multipla intelligenser och har hittills definierat nio olika. De ursprungliga sju intelligenserna är: lingvistisk, logisk-matematisk, spatial, kropslig-kinestetisk, musikalisk, interpersonell. Till de sju intelligenserna har Gardner senare  lagt en åttonde och en nionde: natur och existens intelligens.
 Han menar att varje barn är ett begåvat barn men på skilda sätt. Hans upptäckter har haft stor betydelse för planeringen av framtidens utbildning.
Tycker det var väldigt spännande, intressant och lärorikt att Fredric Gunve har delat länken bildlärarnätverk där kan man få en mängd viktig och nytt information, tips, tankar och mycket annat om just människor som har konst som intresse.
Som avslut citerar Fredric Gunve ord som speglar väldigt tydligt det jag har lärt mig under kursens gång.
”Mitt intresse ligger i att hantera konst som kreativ handling, ett dynamiskt, performativt och dramatiserat skapande och lärande, där olika former av ”lekplatser” iscensätts. 
Det här är ett uppdrag att konstnärligt designa framtider och tillsammans skapa ett samhälle där lycka, delaktighet, demokrati och empati är viktiga mål. Konst och lärande är enligt mig animerande och animistiska handlingar”
Fredric Gunve http://framtidskonsten.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar